Vitamine D tekort aanvullen

Een vitamine D tekort aanvullen kan erg belangrijk zijn. Een vitamine D tekort kan erg vervelend zijn en zelfs leiden tot bot afwijkingen. Om het lichaam te laten functioneren hebben wij voldoende vitamines en mineralen nodig. Eén van die essentiële vitamines is vitamine D. Een vitamine die een belangrijke rol speelt bij het behoud van gezonde botten en spieren. Weet jij hoeveel vitamine D je nodig hebt en uit welke bronnen je deze vitamine kunt halen? In dit artikel wordt de functie van vitamine D, de gevolgen van een tekort en de mogelijkheden tot het aanvullen van vitamine D met voedingssupplementen besproken.

 

Wat is de functie van vitamine D?

Vitamine D helpt het lichaam bij het opslaan van calcium en is daarmee dus een belangrijke factor in het behoud van gezonde botten en tanden. Daarnaast speelt het een rol bij het goed functioneren van ons immuunsysteem (bron #1, bron #2).

Vitamine D is de enige vitamine die het lichaam zelf aan kan maken. Door de straling van de zon vinden er chemische processen plaats die de vorming van vitamine D mogelijk maken. Het is dan ook belangrijk om een vitamine D tekort aan te vullen. De belangrijkste bron voor vitamine D is de UVB uit zonlicht (bron #2). 

Symptomen van een vitamine D-tekort

Er zijn diverse klachten die ten onrechte worden geassocieerd met een vitamine D tekort. Een gebrek aan energie en lusteloosheid zijn bijvoorbeeld géén symptomen van een mogelijk vitamine D tekort (bron #4). Het mogelijke tekort aan vitamine D heeft vooral impact op de botten. Voor kinderen uit dit zich in groeiafwijkingen en bij ouderen in het zwakker worden van de botten (bron #4).

Bij kinderen kan dit zichtbaar worden doordat ze kleiner blijven dan leeftijdsgenoten. Ook kan het zich uiten in slappe spieren, krommige scheenbenen, uitstekend voorhoofd of knobbels langs de ribben. Bij volwassenen kan het ook resulteren in spierpijn in bovenbenen en heupen. Sommigen omschrijven de klachten als botpijn. Een waggelende manier van lopen en makkelijk iets breken kunnen ook indicaties zijn (bron #4).

Bloedend tandvlees kan ook een duidelijke indicator zijn van een vitamine D-tekort door een slechter worden immuum systeem (bron #5).

Tot slot zijn er ook mensen die last krijgen van angstaanvallen en hyperventilatie.

Wat zijn de gevolgen van een langdurig vitamine D-tekort?

Een vitamine D tekort kan bij kinderen leiden tot de Engelse aandoening (richitis). Kinderen met deze ziekte krijgen afwijkingen in het skelet.

Wanneer je als volwassene te weinig vitamine D binnenkrijgt kan dit leiden tot botontkalking. De botten kunnen dan zodanig verzwakken dat er makkelijk botbreuken ontstaan.

Een vitamine D-tekort kan bovendien leiden tot spierzwaktes waardoor ouderen ook eerder vallen. Een langdurig vitamine D-tekort kan zelfs leiden tot hartproblemen; het hart is immers ook een spier.

Het voorkomen van een vitamine D-tekort

Het lichaam heeft ongeveer 10 microgram vitamine D per dag nodig (bron #1). Wanneer je dagelijks tussen 11:00u en 15:00u een kwartier tot een half uur buiten bent met een onbedekt hoofd en onbedekte handen, maakt het lichaam onder invloed van de zon voldoende vitamine D aan. Ook is het belangrijk om gezond te eten, bijvoorbeeld door de schijf van vijf te gebruiken (bron #1).

Daarnaast haalt het lichaam ook vitamine D uit voeding. Met name producten als margarine, halvarine, (vloeibare) bakboter en vette vis bevatten vitamine D. Sommige zuivelproducten worden met extra vitamine D verrijkt (bron #1).

De risicogroepen

Mensen die veel binnen zitten of hun lichaam bedekken wanneer zij buiten zijn, lopen een groter risico op een vitamine D-tekort.

Ook mensen met een donkere huidskleur behoren tot een risicogroep omdat het pigment in de huid de aanmaak van vitamine D negatief beïnvloedt (bron #1).

Kinderen van 0 tot 3 jaar waarvan het lichaam volop in ontwikkeling is, hebben een grotere behoefte aan vitamine D. Ouderen boven de 70 hebben ook een grotere behoefte aan vitamine D (bron #1).

Vrouwen wordt aangeraden tijdens de zwangerschap extra vitamine D te nemen in de vorm van een voedingssupplement (bron #1).

Hoe kan je een vitamine D-tekort aanvullen?

Je kunt veel zelf doen om een vitamine D-tekort te behandelen. Door vaker de zon op te zoeken maakt je lichaam meer vitamine D aan. Je kunt ook vaker kiezen voor vette vis in plaats van vlees of eieren om meer vitamine D binnen te krijgen.

Wanneer je behoort tot een van de risicogroepen is het opzoeken van de zon en het eten van voedsel dat rijk is aan vitamine D echter niet voldoende. Je zult het vitamine D-gehalte moeten verhogen door middel van supplementen.

Kinderen van 0 tot 3 jaar, vrouwen die zwanger zijn, mensen met een donkere huidskleur en mensen die niet vaak onbedekt in de zon komen hebben een aanvulling van 10 microgram vitamine D per dag nodig. Ouderen boven de 70 hebben een voedingssupplement van 20 microgram nodig om het lichaam van voldoende vitamine D te voorzien (bron #1).

Hoe ziet een vitamine D-voedingssupplement eruit?

Je kunt een vitamine D-tekort aanvullen met voedingssupplementen in de vorm van capsules, tabletten en druppels. Er zijn bij de drogist en de apotheek diverse merken te verkrijgen, de kwaliteit is echter altijd hetzelfde.

Je hebt wel de keuze tussen vitamine D2 en D3. Vitamine D3 is iets sterker waardoor de voorkeur uitgaat naar vitamine D3. Op het etiket staat zorgvuldig de dosis beschreven die je nodig hebt. Het aantal microgram vitamine D wordt op etiketten meestal weergegeven als mcg of µg.

Is lichttherapie of een bezoek aan de zonnebank een oplossing?

Helaas is lichttherapie en zonnen onder de zonnebank meestal niet de oplossing voor een vitamine D-tekort. De straling van de zon die verantwoordelijk is voor de aanmaak van vitamine D, wordt namelijk veelal uit dit licht gefilterd.

Deze straling is namelijk bij lichttherapie schadelijk voor de ogen en in de zonnebank schadelijk voor de huid. Voor het oplossen van een vitamine D-tekort kun je beter kiezen voor natuurlijk zonlicht.

Uit internationaal onderzoek blijkt dat een UV lichttherapie wel effectief kan zijn indien deze hetzelfde effect heeft als zonlicht. Het is daarmee dus afhankelijk van welke soort lamp / lichttherapie je gebruikt (bron #3).

Kan je ook te veel vitamine D binnen krijgen?

Het is vrijwel onmogelijk om te veel vitamine D binnen te krijgen uit zonlicht en voeding alleen. Een teveel aan vitamine D kan alleen veroorzaakt worden door het nemen van een overdosis voedingssupplementen. Een overschot verlaat niet zoals bij vitamine C het lichaam via de urine. Vitamine D is niet oplosbaar in water.

Wanneer je te veel vitamine D binnenkrijgt, zal het lichaam dit opslaan in kalk. Het gevolg van een teveel kan dus leiden tot kalkafzettingen in het lichaam (bron #1).

Direct een vitamine D tekort aanvullen

Wanneer je een of meerdere symptomen van een vitamine D-tekort vertoont, kun je de klachten met voedingssupplementen proberen te bestrijden. Lage doseringen met vitamine D zijn verkrijgbaar bij de lokale of online drogist.

Bij een ernstig vitamine D tekort is er de mogelijkheid om gebruik te maken van Fultium D3 supplementen. Deze zijn op doktersrecept verkrijgbaar via de huisarts.

Wanneer jij je echter zorgen maakt over de klachten of gewoon niet zeker bent van de te volgen koers, kan je beter een afspraak maken met de huisarts. De huisarts kan door middel van een eenvoudige bloedtest bepalen of er inderdaad sprake is van een vitamine D-tekort. Ook wanneer de klachten na het aanvullen van het vitamine D-gehalte met voedingssupplementen aanhouden, is het verstandig een arts te consulteren.

Terug naar het complete overzicht met aandoeningen.


Gebruikte bronnen bij dit artikel over vitamine D tekort

  1. Uitleg van vitamine D door het voedingscentrum.
  2. Laboratorium diagnostiek gezondheidsraad op NHG.org.
  3. Onderzoek naar behandeling vitamine D tekort met UV licht
  4. Thuisarts over vitamine D tekort
  5. Bloedend tandvlees als indicator volgens dentalclinics.nl

Dit artikel is voor het laatst gecontroleerd en bijgewerkt op 17 juli 2019.

Geef een reactie