Stoppen met roken is voor velen een droom die in de praktijk heel moeilijk te realiseren blijkt te zijn. Wij willen je zo goed mogelijk van dienst zijn bij het helpen om jouw droom werkelijkheid te laten worden. We laten ons niet uit het veld slaan want stoppen is echt voor iedereen mogelijk.

Roken is een verslaving

Dat roken erg verslavend is hoeven we je waarschijnlijk niet te vertellen (bron #1). Toch even een korte toelichting hoe deze verslaving nu precies werkt. Je lichaam raakt gewend aan de nicotine die het binnenkrijgt via het roken van een sigaret. Hierdoor raak je lichamelijk verslaafd aan het roken. Dit wordt ook wel lichamelijke verslaving genoemd (bron #1 en #2).

Roken wordt een gewoonte. In bepaalde situaties en op bepaalde momenten is het een gewoonte om een sigaret op te steken. Dit wordt ook wel de geestelijke verslaving genoemd.

Als je wilt stoppen met roken zul je beide vormen van verslaving moeten verslaan. Lees hier meer over het ontstaan van rookverslaving en de fysieke en geestelijke aspecten.

Waarom is stoppen met roken belangrijk

Roken brengt heel veel gezondheidsrisico’s met zich mee. Ook heeft het een effect op je uiterlijk en stem. Hieronder volgt een opsomming van enkele veel voorkomende nadelen als gevolg van het roken (bron #3):

– Dof haar

– Doffe huid

– Ontstekingen in je mond, neus, holtes, keel en oren

– Vrouwen worden minder vruchtbaar

– Vrouwen raken eerder in de overgang

– Mannen worden minder potent

– Hogere kans op beroertes, hartinfarcten, longkanker en hart- en vaatziekten

– Ander soorten kanker zoals slokdarm, alvleesklier, blaas en nieren

– Kans dat je eerder sterft.

Waarom mensen niet stoppen

We hebben eens wat redenen geïnventariseerd die mensen noemen wanneer ze aangeven niet te willen/kunnen stoppen met roken:

– “Ik rook al zo lang, het zal mijn tijd wel duren”

– “Roken schadelijk? Wat dacht je van al die luchtvervuiling, straling van internet, gsm’s en dat soort apparaten. Of wat dacht je van alle giftige stoffen die verwerkt zijn in producten die we dagelijks gebruiken”

– “Waarom zou ik stoppen, mijn vader is er ook oud mee geworden”

– “Ik ga niet stoppen want dan kom ik zeker kilo’s aan en dat is evenmin gezond!”

– “Ik wil wel stoppen maar ik kan het niet!”

Als we logisch nadenken dan weten we eigenlijk wel dat bovenstaande argumenten geen stand houden. Het is immers nooit te laat om te stoppen met roken. Het is namelijk zo dat je lichaam gezonder wordt als je stopt met roken. Het argument dat we al blootstaan aan andere schadelijk stoffen houdt ook geen stand. Roken is immers vele malen ongezonder en het is ook iets dat je zelf in de hand hebt. De kans dat iemand sterft als gevolg van roken is 1.000 keer groter dan dat je aan luchtvervuiling komt te overlijden. Dat iemand anders oud is geworden met roken is geen garantie dat jij ook oud zult worden. Roken verhoogd nu eenmaal het risico dat je eerder komt te overlijden. Verder is het echt zo dat iedereen kan stoppen. Wel gaat het bij de één wat makkelijker dan bij de andere. Ook is de aanpak van persoon tot persoon verschillend.

Wat levert stoppen met roken je nu eigenlijk op?

Hieronder een opsomming van de gezondheidsvoordelen die stoppen met roken met zich meebrengt (bron #5).

– Je huid wordt weer strakker en je gaat meer stralen

– Je haar krijgt weer een gezonde glans en ook je stem wordt minder donker

– De kans op allerlei ziektes neemt af

– Alle negatieve punten zoals hierboven genoemd kun je omdraaien in positieve punten

– Financieel ga je er op vooruit. Roken is ontzettend duur geworden en je bespaart al snel tientallen euro’s per week als je niet meer rookt.

– In de eerste vijf jaar dat je stopt met roken merk je het meeste effect op je gezondheid.

Sommige gezondheidsvoordelen merk je al na 20 minuten dat je gestopt bent. Zo wordt de bloeddruk en hartslag direct lager (circa 20 minuten na laatste sigaret).

Is dit het moment om te stoppen?

Twijfel je nog of je er klaar voor bent? Praat er dan eens met anderen over. Dit kan familie maar ook deskundigen zoals de huisarts zijn. Je huisarts kan erg behulpzaam zijn bij het stoppen. Bedenk dat het hoe dan ook moeilijk zal worden maar dat het echt mogelijk is.

Wat kan mij helpen bij het stoppen?

Je zult uiteindelijk zelf moeten stoppen. Er zijn echter wel praktische adviezen en hulpmiddelen beschikbaar die je kans van slagen enorm vergroten. In deze paragraaf volgen enkele tips en enkele producten die je kunnen ondersteunen.

Stoppen met roken tips

– Motivatie is de basis voor succes. Ben je niet gemotiveerd dan gaat het niet lukken. Motivatie kun je vergroten door te lezen over de nadelen van roken, foto’s te bekijken van je longen eruit zien als je blijft roken, gesprekken met anderen te voeren, je financiële situatie te analyseren etc.

– Moeilijke momenten voorkomen. Mensen die sterk zijn in het voorkomen van moeilijke situaties hebben een grotere slagingskans.

Mijd de situaties op het werk, thuis of tijdens het uitgaan zoveel mogelijk. Blijf bijvoorbeeld in pauze binnen en ga niet mee een rondje lopen. Ga naar een kroeg waar niet gerookt wordt.

Pas op met het nuttigen van alcohol, je krijgt zin in een sigaret en als je teveel op hebt denk je ook minder rationeel.

Maak voor jezelf een lijst met moeilijke situaties die kunnen ontstaan. Bedenk wat je gaat doen in dergelijke situaties. Stem het lijstje af met bekenden en laat ze de lijst aanvullen

– Moeilijke momenten overwinnen. Iedereen krijgt te maken met momenten dat je weer wilt gaan roken.

Zoek op deze moeilijke momenten steun bij je partner, familie, vrienden, collega’s, je huisarts of andere personen. Het is erg belangrijk om erover te praten.

Als je gespannen bent of gestrest bent haal dan diep adem, drink wat water, ga onder de douche of ga sporten. Zoek in ieder geval afleiding!

Zoek afleiding. Voel je een moeilijk moment opkomen, zoek dan afleiding. Beste is om iets te gaan doen waar jij helemaal in op gaat. Een goed voorbeeld is sporten.

Hulp van de huisarts bij het stoppen met roken

Stoppen met roken is moeilijk. Zeker als niets lijkt te lukken is het verstandig om in contact te treden met de huisarts. Een goed stoppen met roken behandelplan gericht op fysieke en geestelijke verslavingsaspecten kan uitkomst bieden (bron #2). De huisarts kan deze aanpak combineren met het voorschrijven van medische hulpmiddelen zoals Champix en Zyban. De huisarts zal altijd een combinatie willen maken tussen medicatie enerzijds en gedragsmatige ondersteuning anderzijds (bron #4).

Mocht je daar nog niet aan toe zijn dan zijn er andere manieren om te stoppen die het proberen waard zijn. Denk hierbij aan nicotine pleisters eventueel in combinatie met de cold turkey methode. Onthoud dat motivatie een belangrijke randvoorwaarde is om überhaupt succesvol te stoppen met roken.

Gebruikte bronnen bij dit artikel met stoppen met roken informatie

  1. https://en.wikipedia.org/wiki/Nicotine_dependence
  2. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/nicotine-dependence/symptoms-causes/syc-20351584
  3. https://www.rokeninfo.nl/professionals/cijfers-gebruik-en-gevolgen/meeroken-risicos/gezondheidseffecten
  4. https://www.trimbos.nl/docs/1a14522a-f54c-4f27-90fc-5bd7664d7d00.pdf
  5. https://www.rokeninfo.nl/professionals/stoppen-met-roken1/gevolgen-van-stoppen

Dit artikel is voor het laatst gecontroleerd en bijgewerkt op 10 juli 2019.

Geef een reactie