Het 3 dagen dieet: verlies binnen 3 dagen tot 5 kg

Halt, soldaat! Als je snel wilt afvallen, moet je het militaire dieet eens beter bekijken. Dit 3 dagen dieet belooft een gewichtsverlies van maximaal vijf kilogram, een hele kledingmaat binnen een week. Hoe is dat mogelijk? We leggen je de methode uit en laten je het voedingsplan zien.

 

Fit en slank als een soldaat? Dit is hoe het 3 dagen dieet werkt

Waar is het leger om bekend? Natuurlijk om zijn strengheid. Het 3 dagen dieet is dan ook niet bepaald zacht. De periode waarin men zich moet houden aan een strikt voedingsplan is echter zo kort dat men er mee om kan gaan. Vooral als je heel snel een paar kilo af willen vallen.

Het 3 dagen dieet werd in de VS ontwikkeld om Amerikaanse soldaten in een korte tijd slank en fit te krijgen. Dit bewijst echter niet waarom de oorsprong van het dieet meer dan twijfelachtig is. Het concept van het 3 dagen dieet verschilt van klassieke crashdiëten, omdat er een vast voedingsschema is.

Dus honger lijden is niet aan de orde van de dag. Wat men in het militaire dieet moet eten om op korte tijd af te vallen, klinkt echter meer dan bizar en soms paradoxaal.

Militaire voeding: voedingsplan voor het 3 dagen dieet

Het principe: meer dan 1.000 calorieën is niet toegestaan tijdens het 3 dagen dieet. Over het algemeen duurt het militaire dieet een week, maar je kunt het langer uitrekken. Pas wel op dat je het dieet niet te lang volgt aangezien het lichaam haar stofwisseling aan kan gaan passen. Hieronder geven we je het dieetplan voor het 3 dagen dieet.

Dag 1

  • Ontbijt: 1/2 grapefruit, 1 plak toast/brood, 2 theelepels (pindakaas) boter, koffie of thee
  • Lunch: 1 sneetje brood, 1/2 blikje tonijn, koffie of thee
  • Diner: 100 g groene bonen of erwten, 100 g vlees (afhankelijk van welk), 1 kleine appel, 1/2 banaan, 1 bolletje vanille ijs (ja, echt waar!)

Dag 2

  • Ontbijt: 1 sneetje brood, 1 gekookt ei, 1/2 banaan
  • Lunch: 2 sneetjes knäckebröd, 1 pakje korrelige roomkaas, 1 gekookt ei
  • Diner: 100 g broccoli, 50 g wortelen, 100 g vlees, 1/2 banaan, 1 bolletje vanille-ijs (ja, nog steeds!)

Dag 3

  • Ontbijt: 2 sneetjes knäckebröd, 1 plak kaas, 1 kleine appel
  • Lunch: 1 portie roerei of 1 gekookt ei, 1 sneetje toast
  • Diner: 1 blik tonijn, 1/2 banaan, 1 bolletje vanille-ijs (ja, ook op de derde avond!)

Zoals je kunt zien, is het 3 dagen dieet voedingsplan een beetje vreemd en echt strikt beperkt tot bepaald voedsel; alleen water toegestaan om te drinken. Op de andere dagen van het militaire dieet kun je zoals gewoonlijk eten, maar je moet oppassen dat je jezelf niet volpropt om een jojo-effect te voorkomen.

Werkt het 3 dagen dieet echt?

Als gevolg van het tijdelijke vasten, vergelijkbaar met interval-vasten, moet het lichaam gedurende drie dagen overschakelen op een laag vuur, zodat het de voedselvoorziening veel efficiënter in de volgende vier dagen gebruikt.

Maar dat betekent ook dat je hier echt niet teveel moet gaan eten, anders wordt het succes van het gewichtsverlies van het 3 dagen dieet snel onderbroken. Het lichaam houdt er vooral van om vetreserves op te zetten als je het laat uithongeren.

In de drie dagen ben je bewust op zoek naar een negatieve caloriebalans, wat betekent dat je minder calorieën verbruikt dan je eigenlijk nodig hebt, waardoor je natuurlijk sneller wat kunt afvallen.

Het lichaam geeft er echter de voorkeur aan vocht en spierkracht af te breken in zo’n crashdieet, wat natuurlijk niet helemaal optimaal is. Dus je kunt snel afvallen, maar dat is niet automatisch vet.

Meer dieet tips

Als je succesvol en permanent wilt afvallen, moet je aandacht besteden aan een gezond dieet. Maar in sommige zogenaamd gezonde voedingsmiddelen zitten calorie-valkuilen. Kortom, in plaats van het 3 dagen dieet, zou je een bewuste calorie verminderen op lange termijn moeten proberen. Zorg dat je gezond en in balans bent, sport en zorg ervoor dat je jezelf af en toe beloont met iets lekkers.

 

Geef een reactie