Een gezonde start van de dag – 4 tips

Een nieuwe dag gezond beginnen is de beste start die je kunt maken. Gevolg is dat je er de hele dag profijt van hebt. Toch is dat vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Je hebt haast en dan is het makkelijk om zonder ontbijt de deur uit te gaan. Hieronder volgen 4 tips om een nieuwe dag gezond te beginnen.

Op tijd opstaan: begin relaxed aan de dag

We hebben er niet altijd even veel zin in, maar op tijd opstaan is heel belangrijk. Als je ’s ochtends naar je werk moet is het verstandig om ruim van te voren op te staan. Zorg ervoor dat er genoeg tijd is om lekker te douchen, te ontbijten en je rustig de tijd kunt nemen om naar je werk te reizen.

Haast levert je stress op en dat dat kost je veel onnodige energie. Stress zorgt dat je lichaam in opperste staat van paraatheid wordt gebracht. Hierdoor neemt je hartslag toe, ga je sneller ademen en spannen de spieren in je lichaam zich aan.

Allemaal het gevolg van de aanmaak van het hormoon adrenaline (bron 1). Je lichaam is klaar om het ‘gevecht’ aan te gaan of te vluchten voor het dreigende gevaar. Dit kost ontzettend veel energie  en zorgt ervoor dat je al snel een vermoeid gevoel krijgt (bron 2). Dit terwijl je niet eens zo actief bent geweest. Hierdoor loop je de hele dag achter de feiten aan. Als je net wat eerder opstaat heb je veel meer tijd, hoef je niet te haasten en houd je veel meer energie over voor de rest van de dag.

Start met een gezond ontbijt

Het is belangrijk om nadat je wakker bent geworden je stofwisseling op gang te brengen. Dit doe je door te eten. Als je niet eet dan wordt begin je de dag futloos en kun jij je minder goed concentreren. Het voedingscentrum adviseert dan ook om het ontbijt niet over te slaan (bron 3).

Mensen die niet ontbijten worden vooral rond het middaguur erg moe en futloos. Erg logisch omdat je lichaam dan vaak al zo’n 18 uur geen eten (lees: nieuwe energie) heeft gekregen.

Ontbijten en een gezond gewicht

Ontbijten is ook belangrijk voor een gezond gewicht en ook als je wilt afvallen is ontbijten erg belangrijk. Eet je geen ontbijt dan krijgt je lichaam te weinig energie. Het gevolg is dat het de stofwisseling gaat vertragen om meer energie te sparen zodat het over een langere periode uitgesmeerd kan worden.

Ga je later op de dag wel eten dan gaat je lichaam meer van deze voeding opslaan als vet. Bijkomend effect van niet ontbijten is dat je erg geneigd bent om tussentijds te gaan snacken. Je krijgt honger maar het is nog geen tijd om een maaltijd te consumeren dus grijp je naar koekjes, snoepjes en andere ongezonde tussendoortjes. Voorgaande is gebaseerd op aannames, want het is (nog) niet wetenschappelijk aangetoond dat er een verband bestaat tussen tijdstip van eten en gezondheid (bron 3).

Waaruit bestaat een gezond ontbijt

Een gezond ontbijt bestaat uit volkorenbrood of andere volkoren graanproducten zoals Brinta. Granen bevatten veel voedingsvezels, mineralen en vitamines en zijn daarom erg gezond. Als beleg kies je het beste voor zuivelproducten zoals kaas en halvarine.

Bij het brood is het aan te raden om melk te drinken al is water, thee of koffie ook prima. Ook kun je een stuk fruit nemen.

Afgeraden wordt om ontbijtvervangers zoals muesli, en drinkontbijten te consumeren. Deze producten bevatten vaak veel koolhydraten waardoor je veel calorieën eet die je weinig of slechts voor een korte periode energie opleveren.

Bovenstaande is een voorbeeld van hoe een gezond ontbijt eruit kan zien. Gebruik vooral ook de richtlijnen van het voedingscentrum om te bepalen wat gezond is (bron 4). Of lees dit artikel over de kracht van eiwitrijke voeding.

Bewegen doet wonderen

Even vijf minuten bewegen na het opstaan doet wonderen voor je energiepijl. Ook kan het bijdragen aan de calorieverbranding gedurende de rest van de dag. Je hoeft echt niet uitgebreid te gaan hardlopen maar beweging kan ook heel eenvoudig zijn.

Doe bijvoorbeeld wat opdruk oefeningen, pak de fiets naar het werk of openbaar vervoer. Gebruik je creativiteit en je zult zien dat er veel mogelijkheden zijn. Door even kort te bewegen maakt je lichaam het hormoon ‘endorfine’ aan (bron 5). Dit is een hormoon die ook wel het gelukshormoon wordt genoemd. Het zorgt ervoor dat jij je lekker en gelukkig voelt!

Hygiëne geeft je een goed gevoel

Hygiëne is belangrijk om je lekker te voelen en is van groot belang voor een gezond lichaam en gezonde huid. Veel mensen vinden het ontzettend fijn om lekker een warme douche te pakken of zichzelf lekker te wassen voordat ze de dag verder beginnen. Je wordt er ook lekker wakker door.

De volgende handelingen zou iedereen (naar mijn mening :)) dagelijks moeten uitvoeren om een goede hygiëne te waarborgen. Je kunt hiermee dus al in de ochtend starten:

  • Dagelijks douchen of wassen;
  • Dagelijks haren wassen;
  • Twee keer per dag je tanden poetsen (min. 2 minuten per keer);
  • Vaak handen wassen vooral na toilet bezoek.

Welke tips wil jij nog graag met ons delen?

Gebruikte bronnen bij dit artikel met tips over een gezonde start van de dag

  1. https://nl.wikipedia.org/wiki/Adrenaline
  2. https://www.gezondheidsnet.nl/stress-en-burn-out/6-tips-tegen-stressgerelateerde-vermoeidheid
  3. https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/is-ontbijt-overslaan-erg-.aspx
  4. https://www.voedingscentrum.nl/nl/gezond-eten-met-de-schijf-van-vijf.aspx
  5. https://nl.wikipedia.org/wiki/Endorfine

Dit artikel is voor het laatst gecontroleerd en bijgewerkt op 10 juli 2019.

Geef een reactie