Crash dieet: radicaal snel afvallen

Een crash dieet volgen om snel af te vallen. Het klinkt ideaal zou je zeggen. Toch is het belangrijk eerst goed te snappen wat een crash dieet precies inhoud. Ten eerste gaat een dieet meestal gepaard met veel aanpassingen en ten tweede hebben snelle successen een motiverend effect. In dit artikel meer over het crash dieet, de voor- en nadelen en tips over het crash dieet en sporten, crash dieet shakes en een crash dieet schema.

Wat is een crash dieet?

Een crash dieet is altijd maar voor een korte tijd bedoeld. Het crash dieet belooft veel gewichtsverlies en is vaak gebaseerd op een eenzijdig dieet. Veel mensen gebruiken het crash dieet als middel om rondom de buik af te vallen.

Wie een crash dieet volgt, moet niet vergeten dat het meestal slechts korte termijn successen oplevert, die net zo snel verdwijnen na het stoppen van het crash dieet.

Het jojo-effect is vaak het resultaat van het crash dieet, omdat het voedingspatroon niet permanent wordt gewijzigd. Een crash dieet is alleen nuttig als je snel een paar kilo wil kwijtraken voor een specifiek evenement. Dit kan bijvoorbeeld een bruiloft zijn waarvoor je een bepaalde jurk wilt dragen, of een belangrijk evenement.

We spreken van een crash dieet wanneer de totale calorie-inname per dag onder de 1.000 calorieën ligt. Aangezien we allemaal minimaal 2.000 calorieën (vaak zelfs meer) nodig hebben kun je nagaan dat de kilo’s er snel afgaan. Het lichaam krijgt namelijk veel minder voeding (lees: energie) binnen dan het nodig heeft. Er moeten dus reserves worden aangesproken in de vorm van vet of nog aanwezige koolhydraten.

Wil je meer lezen over snel afvallen met een dieet dan is dit artikel een aanrader.

Crash dieet soorten

Er zijn verschillende crashdiëten die allemaal hetzelfde doel hebben om in korte tijd veel kilo’s te verliezen:

Ananas dieet: Een bekend crash dieet voor fruitliefhebbers is het ananas crash dieet. Hierbij eet je uitsluitend van dit tropische fruit. Er is geen crash dieet schema nodig en calorieën tellen is ook niet nodig. Eet twee tot drie verse vruchten per dag. Ingeblikte ananas bevat extra suiker en is daarom taboe.

Drink veel vocht (water of ananassap), omdat het lichaam ook veel vocht afgeeft tijdens dit crash dieet. Omdat de heerlijke, tropische vruchten geen eiwit en heel weinig vet bevatten, krijg je vooral koolhydraten binnen tijdens het ananas crash dieet. Het is daarom een ​​erg eenzijdig dieet dat op lange termijn niet gezond is. Gebruik dit crash dieet dan ook niet langer dan 3 dagen.

Onthoud ook: dit dieet is geschikt voor snel gewichtsverlies, maar niet voor permanente gewichtsvermindering. Tijdens het ananas crash dieet verlies je voornamelijk water en spiermassa. Vetophopingen worden niet verminderd.

Rijst crash dieet: Een ander crash dieet dat je in 3 dagen tot 6 kilo kan laten afvallen, is het rijstdieet. Volgens dit crash dieet mag je in deze periode alleen groenten, fruit en rijst eten. Het is belangrijk dat de rijst zonder zout wordt gekookt.

Voor het ontbijt raden we de combinatie met wat fruit aan, tijdens de lunch wordt rijst gegeten met groenten en voor het avondeten voeg je kruiden toe.

Bij volkoren rijst, zal de verzadiging langer duren, omdat volkoren rijst meer vezels bevat dan witte rijst. Omdat tijdens het rijst crash dieet water uit het lichaam wordt verwijderd, heeft het lichaam veel water nodig.

Ook dit crash dieet is heel eenzijdig. Het kan daarom leiden tot deficiëntiesymptomen zoals hoofdpijn, misselijkheid of gebrek aan concentratie. Het lichaam verliest alleen vocht en spieren, geen vet.

Het dieet van Hollywood: Het crash dieet van de sterren komt uit Hollywood. Het is gebaseerd op een onevenwichtige voeding die voornamelijk bestaat uit rauwe groenten, tropisch fruit en eiwit bevattende voedingsmiddelen. Zout, suiker, melk, yoghurt en kaas zijn verboden. De dagelijkse calorie-inname ligt tussen de 600 en 800 kcal per dag. Het is niet geschikt voor een langere periode.

10 dagen dieet: Gedurende deze periode kun je tot 5 kilo verliezen. Een consistent dieet van 10 dagen bestaat niet. Meestal is het gebaseerd op veel fruit en groenten, vet is taboe. En vooral, dagelijks 30 minuten trainen zodat de spiermassa niet afzwakt. Het spreekt voor zich dat vetophopingen binnen zo’n korte tijd niet kunnen worden verminderd.

Andere crashdiëten zijn het Formula Diet, waarbij je alle of meerdere maaltijden vervangt door een dieetproduct (bijvoorbeeld een crash dieet shake). Het koolsoep dieet behoort ook tot de crash diëten. Het bestaat uit 1 week koolsoep eten.

Welk crash dieet het beste is voor snel gewichtsverlies, moet iedereen zelf beslissen. Verwacht geen blijvend succes van deze crash diëten. Kies dus het crash dieet en sport die het beste past bij je levensstijl en smaak.

Voordelen van het crash dieet

Motivatie: Snel gewichtsverlies heeft niet alleen nadelen. Het positieve aan het crash dieet is dat het erg motiveert. Iedereen die zo’n succes zo snel op de weegschaal ziet, heeft zin om door te gaan en door te zetten.

Eenvoudig crash dieet schema: Ook is het dieet schema van de meeste diëten vrij eenvoudig. Geen calorieën tellen of ingewikkelde voedingsplannen aan houden. Ofwel koop de dieetproducten, of een paar voedingsmiddelen waar het dieet op is gebaseerd. En er zijn diëten met elke maaltijd, van ontbijt tot diner.

Geen kookvaardigheden nodig: De meeste crash diëten zijn redelijk eenvoudig uit te voeren en vereisen geen goede kookvaardigheden.

Toegang tot de dieetverandering: Niet alleen de motivatie om door te zetten is hoog, ook de motivatie voor een gezonde eetgewoonte ontstaat. Degenen die met succes hun dieet voor het afvallen hebben voltooid, zijn meer bereid om een ​​dieet te proberen dat voor een langere periode is ontworpen.

Nadelen van het crashdieet

Drainage: Wie in korte tijd veel afvalt, verliest zelden vet. In de meeste crashdiëten is gewichtsverlies gebaseerd op het verliezen van vocht van het lichaam.

Spierafbraak: Aangezien deze diëten zelden de benodigde hoeveelheid eiwit bevatten, breekt het lichaam spieren af om bij de vitale eiwitten te komen.

Jojo Effect: Het is geen permanente verandering van voedingspatroon, waardoor succes zelden permanent is. Na het crash dieet is het voedingspatroon weer normaal en komen de verloren kilo’s weer net zo snel terug. De verloren spiermassa tijdens het crash dieet ondersteunt bovendien dit effect.

Ongezond: snel afvallen is vaak gebaseerd op een eenzijdig dieet, wat leidt tot tekorten. Iedereen die het crashdieet te lang volhoudt of zijn lichaam ondervoed, kan gezondheidsschade verwachten.

Crashdieet en sporten: gewichtsverlies is altijd gebaseerd op twee pijlers: voeding en lichaamsbeweging. De meeste crash diëten missen beweging. Aan de ene kant ondersteunt dit spierafbraak als gevolg van onvoldoende eiwitinname en aan de andere kant leidt het tot een slapper figuur.

Tips voor het crash dieet

Crash dieet in combinatie met sporten: als je in een korte tijd zoveel mogelijk gewicht wilt verliezen, moet je elke crash dieet met veel lichaamsbeweging ondersteunen. Niet alleen elke dag sporten, maar neem de fiets mee naar het werk en gebruik de trap in plaats van de lift.

Preventie: gebruik een crash dieet alleen wanneer dit absoluut noodzakelijk is. Verwacht het jojo-effect en probeer het te voorkomen door te sporten en een dieet met voldoende eiwitinname te kiezen.

Afleiding: hunkering naar snacks is normaal, daarom is afleiding belangrijk bij een crash dieet. Neem een ​​goed boek, maak een lange wandeling of bekijk een spannende film.

Let op: Stop het dieet wanneer er sprake is van klachten als duizeligheid, misselijkheid of een gebrek aan concentratie.

Starten met een crash dieet

Wil je starten met een crash dieet dan is mijn advies om dit te doen met behulp van dieet shakes. Het gebruik van shakes heeft als voordeel dat ze meestal boordevol eiwitten zitten. Dit voorkomt dat je spiermassa gaat verliezen.

Verder bevatten de shakes een standaard hoeveelheid calorieën. Daardoor hoef je geen ingewikkeld dieet te volgen of calorieën te tellen per maaltijd.

Begin bijvoorbeeld door de tussendoortjes te vervangen door een shake. Meestal merk je dan al snel resultaat.

Vind hier alle informatie over afvallen met shakes. 

Geef een reactie