Bewijs: cold turkey is beste manier om te stoppen met roken

Stoppen met roken is lastig en dan ook nog op de cold turkey manier… Rokers moeten er vaak niet aan denken om ineens┬áte moeten stoppen met roken. De gedachte dat je echt de allerlaatste sigaret hebt gerookt bezorgt de stoppers vooraf al slapeloze nachten. Toch blijkt uit recent onderzoek dat ineens stoppen met roken (cold turkey) beter werkt dan langzaam afbouwen.

Het bewijs dat pleit voor ‘cold turkey’

Het onderzoek is uitgevoerd in Engeland en in maart 2016 uitgebracht in het vakblad “Annals of Internal Medicine“. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoekers van de Universiteit van Oxford, Birmingham en Londen. De Engelse hartstichting was de financierder van het onderzoek.

Opzet van het onderzoek

In Engeland is een onderzoek uitgevoerd onder een groep van 700 zwaar en langdurig verslaafde rokers. De personen in kwestie wilden stoppen met roken. De groep van 700 is gesplitst in twee groepen van 350. De eerste groep stopte op de cold turkey manier (hierna: de cold turkey groep). De tweede groep (hierna: de geleidelijke groep) mocht geleidelijk stoppen met roken.

Beide groepen kozen een datum waarop ze wilden stoppen met roken. De cold turkey groep stopte vanaf deze datum abrupt met roken. De geleidelijke groep bouwde in een periode van 2 weken langzaam af tot de ‘stop datum’. Vanaf de stop datum rookte ook de geleidelijke groep geen sigaretten meer.

Opvallend in het onderzoek is dat beide groepen gedurende de 2 weken voorafgaand aan de stopdatum de beschikking hadden over hulpmiddelen. De cold turkey groep mocht nicotine pleisters gebruiken. De geleidelijk groep mocht nicotinepleisters en nicotine vervang therapie gebruiken.

Na het stopmoment hadden beide groepen eveneens hulpmiddelen ter beschikking. Beide groepen konden gebruik maken van nicotinepleisters en korte termijn stoppen met roken begeleiding (gedragstherapie).

Onderzoeksresultaten: mooie resultaten met cold turkey methode

Een maand na de stopdatum was 49% van de personen uit de cold turkey groep nog gestopt met roken. In de andere groep was dit 39,2%. Dezelfde meting is gedaan 6 maanden na de stopdatum. De stoppercentages lagen beduidend lager. Toch was het percentages stoppers uit de cold turkey groep aanzienlijk hoger (22%) dan de geleidelijke groep (15,5%). De onderzoekers waren erg tevreden met de percentages.

Conclusies: cold turkey werkt het best, geleidelijke stoppen kan ook

Onderzoekers concludeerden op basis van het onderzoek het volgende:

  • Abrupt stoppen met roken werkt beter dan langzaam stoppen met roken
  • Geleidelijk stoppen met roken kan ook effectief zijn. Deze optie moet dan ook zeker niet uitgesloten worden.
  • Stoppen met roken is maatwerk. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur. Beide varianten zijn mogelijk. Hulpverleners en doktoren zouden wel eerst moeten aansturen op een cold turkey manier van stoppen met roken.

De hoge stoppercentages van 22% en 15,5% liggen in lijn met de percentages zoals in Engeland geregistreerd voor mensen die stoppen met roken in combinatie met begeleiding en hulpmiddelen. Met hulpmiddelen kun je denken aan nicotinepleisters, nicotinekauwgom en medicijnen zoals Champix aldus het hoofd van het onderzoeksteam.

Uit andere onderzoeken blijkt volgens het hoofd van het onderzoeksteam dat slechts 5 – 7% van de mensen (die geen hulpmiddelen gebruiken) na een jaar nog steeds gestopt zijn.

Daarnaast speelt de motivatie van een persoon die wil stoppen een belangrijke rol. Ben je sterkcold turkey onderzoek gemotiveerd dan is de kans van slagen het grootst. Vaak blijkt dat de gemotiveerde stoppers ook de cold turkey methode toepassen.

Motivatie en zelfvertrouwen van cruciaal belang voor succes

Uit het onderzoek blijkt dat er duidelijke verschillen in slagingspercentages ontstaan als gevolg van motivatie. Zo blijkt dat in de cold turkey groep 58% van de personen die de cold turkey methode prefereerden nog steeds gestopt is na 4 weken. Dit in tegenstelling tot 42% van de personen uit de cold turkey groep die geleidelijk wilden stoppen. In de geleidelijke groep was 45,8% van de mensen die de voorkeur voor cold turkey hadden na 4 weken nog gestopt. Dit in tegenstelling tot 34,6% van de personen met een voorkeur voor de geleidelijke methode.

Naast motivatie is ook zelfvertrouwen van groot belang. In het onderzoek zijn geen verschillen tussen de groepen gesignaleerd wat betreft zelfvertrouwen. Volgens de onderzoekers is het nodig dat je gelooft in jezelf. Stoppen is echt mogelijk en iedereen kan het, jij dus ook!

Met cold turkey overwin je in korte tijd de afkickverschijnselen

Wat verder nog meespeelt volgens de onderzoekers is dat de cold turkey manier er voor zorgt dat je alle stoppen met roken symptomen in een keer overwint. Stop je geleidelijk dan heb je langer last van afkickverschijnselen. Dit kan ten koste gaan van je motivatie.

Met het onderzoek in de hand gaat men in Engeland nu actief de ‘cold turkey’ manier promoten. Er zijn duidelijke voordelen en de slagingspercentages zijn hoger. Ga cold turkey en regel alle steun die jij denkt nodig te hebben. Dit kan in de vorm van nicotinepleisters, medicatie, e-sigaret, een hulplijn, steun van familie en vrienden en ga zo maar door.

Doe er je voordeel mee!

Geef een reactie