Buikvet wegtrainen: 3 methodes

Hoe kun je buikvet wegtrainen? Buikvet is een probleemgebied bij veel mensen. Buikvet is volgens sommige wetenschappelijke publicaties een zeer gevaarlijk probleem dat vele zeer ernstige gezondheidsrisico’s met zich meebrengt. In dit artikel laten we je kennismaken met 3 effectieve methoden om buikvet te verbrandden. Deze methoden bestaan en ze werken.

Methode 1 Buikvet wegtrainen: spieropbouw helpt om buikvet te verliezen

Vetverbranding komt in het lichaam op nogal ongelijke plaatsen voor, de buik is de belangrijkste opslagplaats van vet en het is het moeilijkst gebied om vet te verbranden. Eenvoudige spieroefeningen kunnen helpen om het  buikvet weg te trainen maar meestal is er meer voor nodig.

Sommige sit-ups zijn voldoende om buikvet effectief en langdurig te verbranden en om de vetophopingen te vervangen door spieren. Dit is het begin en je zult merken dat hoe meer sit-ups je doet, hoe praktischer en effectiever het zal zijn. Met een eiwitrijk dieet voorkom je ook dat het weefsel slap wordt.

Spieren zorgen voor betere vetverbranding in rust (ruststofwisseling)

Je hebt al geleerd wat op de lange termijn effectief is voor buikvet. Spieren zijn nodig voor het lichaam en deze opgebouwde spieren zorgen voor een constant calorieverbruik. Dit wordt ook wel de ruststofwisseling genoemd. Deze spieren zorgen ook voor sneller gewichtsverlies doordat vetweefsel wordt vervangen door spiermassa en dit is de meest effectieve manier om het lichaam te ontdoen van overtollig vet.

Methode 2 buikvet wegtrainen: het dieet moet natuurlijk ook veranderen

Niet alleen de spieropbouwende training zal succes opleveren, maar ook een effectieve dieetverandering. Gezonde voeding kan niet ontbreken in een succesvolle bestrijding van buikvet. Vermijd snoep volledig en stop met het eten van witmeel producten zoals wit brood, pizza’s en hamburgers. Je moet je hoeveelheid voedsel verhogen tot een aandeel van 60% in groenten en fruit om de spieropbouwende training te doen. Dit is de meest effectieve manier voor buikvet wegtrainen.

Een crash dieet wordt afgeraden al zijn er ook wetenshappelijke onderzoeken die juist zeggen dat het wel een goede strategie is om af te vallen. Meer onderzoek is nodig om hier duidelijkheid over te krijgen. Er zijn wetenshappers die stellen dat een crash dieet dusdanig weinig calorieën bevat dat dit op de lange termijn alleen maar meer (gewichts)problemen oplevert.

Minder koolhydraten en stimuleer je metabolisme

Veel koolhydraten zetten het lichaam onmiddellijk om in buikvet. Dit is een herinnering aan onze voorouders en vele generaties vóór ons. Want toen was de voedselsituatie niet zo overvloedig als tegenwoordig. Deze genetische verzamelfunctie en de afzetting op het lichaam was preventief, omdat er lange perioden waren waarin iemand op dat moment weinig calorieën te eten kreeg.

Neem volkorenproducten

Nu kunt je een effectieve strategie ontwikkelen die dit automatisme tegengaat. Wissel meelbloemproducten voor volkorenproducten. Een dieet moet wat koolhydraten bevatten, maar vervang de hoeveelheid door meer fruit en groenten. Het is bewezen dat mensen vet verliezen op hun buik wanneer ze koolhydraten bijna geheel uit hun dieet verwijderen.

Je kunt gewoon meer groenten en fruit eten. Volle granen veranderen de glucose- en insulinereactie, die vetreductie bevordert en dat is belangrijk.

Veel drinken helpt bij buikvet wegtrainen

Een andere effectieve strategie voor buik wegtrainen is het drinken van veel mineraalwater. Veel water inname resulteert in de loop van een dag in een zeer actieve en zeer effectief metabolisme. Dit water spoelt vervolgens de vetachtige stoffen weg, het reinigt het lichaam van binnenuit. Water bevordert het optimaal functioneren van onze organen. Deze organen zijn van belang voor een goede stofwisseling.

De vuistregel is 8 grote glazen water per dag, dat is ongeveer drie liter, die je zonder enig probleem kunt drinken en vervolgens je buikvet kunt verminderen. Als je urine bijna helder is en bijna geen kleur vertoont, weet je dat je genoeg hebt gedronken.

Tips voor een gezond begin van de dag.

Methode 3: Hoe kan buikvet wegtrainen het meest effectief?

Wat is de meest effectieve manier om buikvet te verliezen? Het onderwerp buikvet wegtrainen is een onderwerp met veel facetten. Veel mensen die verschillende methoden gebruiken om te proberen dit niet-vleiende deel van het lichaam slanker te maken hebben zich gerealiseerd hoe moeilijk het werkelijk is. Allereerst moet je weten hoe je buikvet zich ontwikkelt en hoe je echt van buikvet af kunt komen.

Hoe lichaamsvet verbranden

Afvallen, vooral als het gaat om de buik, is allesbehalve eenvoudig. Vooral als je op de lange duur een paar kilo minder op de heupen wilt dragen, is dit meestal alleen mogelijk met een echt plan. Diëten alleen zijn meestal niet de juiste manier om te gaan. In plaats van op lange termijn te verbeteren, komt het vaak alleen maar voor het jojo-effect en keren de kilo’s snel terug.

Toch speelt voeding een belangrijke rol. Lichaamsvet kan echter niet effectief worden verbrand door alleen gezonder eten. Buikvet wegtrainen is noodzakelijk om een slankere taille te krijgen.

Oefen en train spieren om effectief lichaamsvet te verbranden

Oefening en spieropbouw zijn de belangrijkste factoren als je echt lichaamsvet wilt verbranden. Spieren zijn een van de grootste vetverbranders in het lichaam, dus training moet worden ontworpen om zoveel mogelijk spieren op te bouwen. Aanbevolen zijn korte maar intensieve trainingssessies. Ze uitvoeren is heel eenvoudig, waarmee je op een relatief eenvoudige manier in korte tijd een hoge fysieke belasting kunt bereiken.

Voor joggers biedt de intervaltraining een manier voor buikvet wegtrainen. In plaats van simpelweg een tempo te doorlopen, gaat het erom het tempo helemaal tot het einde te verhogen. Na de sprintfase volgt een joggingfase om uit te rusten alvorens opnieuw te sprinten. Dit type training is ideaal voor buikvet wegtrainen. Door het zogenaamde nabrandeffect wordt het metabolisme zelfs uren na de training verhoogd en zorgt het voor de verbranding van vet.

Naast dergelijke intensieve trainingsvarianten wordt de klassieke spiertraining aanbevolen. Meer spieren verbrandt meer lichaamsvet en kunnen al worden opgebouwd door regelmatige oefeningen zoals pushups, squats of pull-ups. Je kunt ook naar een sportschool gaan en daar onder professionele begeleiding trainen. Voor buikvet wegtrainen is het vaak al genoeg om de klassieke oefeningen thuis te doen.

Om goed te herstellen van een training kan het raadzaam zijn op shakes te gebruiken. Ook wanneer het even niet lukt om een gezonde maaltijd op tafel te zijn kunnen shakes een oplossing zijn.

Conclusie: Dieet, lichaamsbeweging en gerichte spiertraining zorgen voor succes

Deze drie componenten zorgen voor het verdwijnen van buikvet. Dit zijn ook methoden die zorgen voor duurzame resultaten en niet gewoon een snel dieet dat vervolgens voor het Jojo effect zorgt. Met alle drie de componenten is dit de meest effectieve methode voor buikvet wegtrainen. Vetmassa’s moeten worden vervangen door spieren, anders zorgt het Jojo-effect na het dieet voor twee keer zoveel vet op de buik. Sport en beweging heeft dus de hoogste prioriteit voor buikvet wegtrainen.

Verder is het ook belangrijk om te onderzoeken wat de oorzaak is van jou overgewicht. Het kan namelijk ook zijn dat overgewicht is ontstaan door oorzaken zoals stress, slechte nachtrust, sociale omgeving etc. Bij het oplossen van problemen is het altijd belangrijk om de oorzaak aan te passen.

Bronvermelding bij dit artikel over buikvet wegtrainen

  • https://www.thuisarts.nl/overgewicht/ik-heb-overgewicht. Hierin wordt de conclusie bevestigt dat overgewicht vermindert kan worden door gezonde voeding, meer beweging en het behandelen van problemen zoals stress.
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2393005. Dit onderzoek uit 1990 bevestigt de conclusie dat zowel de dieet samenstelling (voeding), de energie inname alsmede lichaamsbeweging allemaal een belangrijke rol spelen in de vorming van lichaamsvet.
  • https://www.jci.org/articles/view/114857. Dit onderzoek uit 1990 bevestigt dat de spieropbouw van grote invloed is op de hoeveelheid energie die we verbruiken in een situatie van rust (ruststofwisseling).
  • https://read.dukeupress.edu/jhppl/article-abstract/32/1/131/93528. Hier vind je een onderbouwing voor de stelling dat je voorzichtig moet zijn met het volgen van een crashdieet. Als staat wellicht nog niet wetenschappelijk vast dat een crash dieet op lange termijn wel of geen negatief effect heeft op je gewicht: https://academic.oup.com/ajcn/article-abstract/56/1/203S/4715683.
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4061651. Dit onderzoek laat zien dat een gezond dieet bestaat uit relatief weinig koolhydraten en een gemiddelde hoeveelheid vet. Het is echter nog onduidelijk of een dergelijk dieet er ook voor kan zorgen dat je niet in gewicht toeneemt. Een dieet met weinig calorieën lijkt mensen wel goed te helpen om blijvend gewicht te verliezen. Er is meer onderzoek nodig wat een goede strategie is om af te vallen.

Dit artikel over buikvet verbranden is voor het laatst bijgewerkt op 20 juni 2019.

Geef een reactie