6 tips voor een betere nachtrust

Goed slapen heeft direct invloed op je mentale en fysieke gezondheid en de kwaliteit van je leven. Heb je een tekort aan slaap dan kan het een zware weerslag hebben op je energie, productiviteit, emotionele balans en zelfs je gewicht.

In dit artikel lees je:

 

Hoe kan ik een betere nachtrust krijgen?

Een goede nachtrust krijgen lijkt misschien een onmogelijke doelstelling als je om drie uur ’s ochtends klaarwakker bent, maar je hebt veel meer controle over de kwaliteit van je slaap dan je waarschijnlijk denkt. De remedie voor slaapstoornissen is vaak te vinden in je dagelijkse routine.

Een ongezonde levensstijl en gewoontes kunnen je ’s nachts laten woelen en draaien en een nadelig effect hebben op je humeur, je hersenen, je hart, je immuunsysteem, je creativiteit, je vitaliteit en je gewicht. Maar door te experimenteren met de volgende tips, kun je ’s nachts beter slapen. Hierdoor zal je mentale en fysieke gezondheid verbeteren.

Tip 1: Hou vast aan de natuurlijke dag-nachtcyclus van je lichaam

De beste manier om beter te gaan slapen is het aanpassen van het dag- en nachtritme. Wanneer je iedere dag hetzelfde dag- en nachtritme volgt, dan zal je je stukken beter gaan voelen. Als je slaapschema maar een klein beetje wijzigt, je gaat een dag bijvoorbeeld twee uur later naar bed, dan verstoort dit al je natuurlijke dag- en nachtritme.

Ga iedere dag rond hetzelfde uur naar bed en wordt iedere ochtend ongeveer rond dezelfde tijd wakker. Dit zal ervoor zorgen dat de kwaliteit van je slaap beter wordt. Ga naar bed wanneer je moe wordt. Als je genoeg slaapt, moet je natuurlijk wakker worden zonder een alarm.

Slaap niet uit, ook niet in het weekend

Hoe meer je slaappatroon gedurende de week verschilt, hoe meer vermoeiheidssymptomen je zal voelen. Als je een keer laat naar bed bent gegaan, dan kan je beter even een korte powernap houden. Je zal je fitter voelen, zonder dat je je dag- en nachtritme verstoort.

Pas op met powernaps

Terwijl een kort slaapje een goede manier is om wat slaap in te halen, kunnen ze je slaapproblemen ook erger maken. Als je toch even wilt slapen, doe dit dan in de middag en niet langer dan 20 minuten.

Wees actief na het eten

Als je na het eten een dip krijgt is het verstandig iets actiefs te gaan doen, zoals de keuken schoonmaken of je kamer opruimen. Als je toegeeft aan je vermoeidheid, dat kan je ‘s nacht slechter gaan slapen.

Tip 2: Ga overdag meer in de zon en houd je kamer ’s avonds donker

Melatonine is een hormoon dat ons dag- en nachtritme beïnvloed. Blootstelling aan licht heeft effect op de aanmaak van het hormoon. Als het donker wordt maak je meer melatonine aan waardoor je vermoeid raakt. Bij fel licht geeft het lichaam minder hormonen af en wordt je juist alerter.

In het donker maakt je lichaam meer melatonine aan, waardoor je wil gaan slapen. Er zijn echter veel factoren van invloed op de productie van melatonine waardoor een onbalans kan ontstaan. Hier volgen aantal tips om de juiste aanmaak van dit hormoon te verbeteren.

Tijdens de dag:

Ga in de ochtend in de zon zitten. Hoe meer licht in de ochtend, hoe beter. Je kunt je ontbijt met je gezicht in de zon nuttigen. Dit helpt ook om lekker fris wakker te worden. Ga veel naar buiten. Laat zoveel mogelijk natuurlijk licht in je huis of werkruimte.

’s Nachts:

Kijk 1-2 uur voor het naar bed gaan niet naar beeldschermen met fel licht. Het licht van je computer, televisie en telefoon heeft geen goed effect op het tot rust komen van het lichaam.

Kijk ’s avonds laat ook geen televisie meer. Als het tijd is om te slapen, zorg dan dat de kamer donker is.

Tip 3: Beweging gedurende de dag

Mensen die regelmatig sporten, slapen ’s nachts beter en voelen zich overdag minder moe. Regelmatige sporten verbetert ook de symptomen van slapeloosheid en slaapapneu en verhoogt de hoeveelheid tijd die je doorbrengt in de diepe, herstellende stadia van de slaap.

Tip 4: Eet gezond

Je eetgewoonten overdag spelen een rol in hoe goed je slaapt. Vooral in de uren voordat je naar bed gaat. Beperk cafeïne en nicotine.

Cafeïne kan tien tot twaalf uur na het drinken nog slapeloosheid veroorzaken. Ook roken is een stimulerend middel dat je slaap kan verstoren.

Vermijd grote maaltijden laat op de avond of ’s nachts. Pittig of zuur voedsel kan maagproblemen en brandend maagzuur veroorzaken. Vermijd alcohol voor het slapen gaan. Vermijd te veel vloeistoffen in de avond. Als je veel vocht drinkt, kan dit de hele nacht door worden verlengd. Ook moet je vaak naar het toilet om te urineren.

Tip 5: Ontspan en maak je hoofd leeg

Stress, zorgen en woede van tijdens de dag kunnen het erg moeilijk maken om goed te slapen. Als angst of chronisch piekeren je gedachten ’s nachts domineren, zijn er stappen die je kunt nemen om te leren stoppen met piekeren en naar het leven te kijken vanuit een positiever perspectief.

Als de stress van werk, gezin of school je wakker houdt, heb je mogelijk hulp nodig bij stressmanagement.

Tip 6: Maak gebruik van hulpmiddelen

Wat veel mensen niet weten is dat er veel effectieve hulpmiddelen zijn om beter te slapen. Zeker wanneer je al een tijd lang slecht slaapt kunnen slaapmiddelen uitkomst bieden. Door de hulpmiddelen ga je beter slapen waardoor er overdag meer energie is om gezonder te gaan leven. Heb je eenmaal een omslag gerealiseerd dan kun je stoppen met het gebruik van de slaap hulpmiddelen.

Er zijn een aantal diensten of drogisterijproducten die kunnen bijdragen aan een betere nachtrust. Hieronder een opsomming van de meest bekende hulpmiddelen:

  • Melatonine, dit is het hormoon dat er voor zorgt dat het lichaam in slaaptoestand raakt. Sommige mensen maken dit stofje minder goed aan. Heb je problemen met in slaap vallen dan kan het zinvol zijn om voor het slapen te gaan Melatonine in te nemen. De Melatonine helpt ook tegen het vaak wakker worden of het te vroeg wakker worden.
  • Snurkbeugels zoals de SleepPro Snurkbeugel. Snurken kan een enorme negatieve weerslag hebben op de kwaliteit van je slaap. Tegenwoordig is het niet meer nodig om een snurkbeugel op maat te laten maken. Er zijn ontzettend goede snurkbeugels te koop die je zelf eenvoudig passend maakt. Het kan niet alleen jouw slaap verbeteren. Ook je partner heeft er vaak veel gemak van.
  • Daarnaast is er een veelheid aan drogisterij producten die je slaap kunnen bevorderen.

Klik hier voor een overzicht van alle hulpmiddelen die kunnen zorgen voor een betere nachtrust. 

Geef een reactie