Wil je 5 kilo afvallen? Lees hier hoe het je echt kan lukken om 5 kg te verliezen, zonder in de jojo-val te vallen. Er is een groot verschil tussen het verliezen van 5 kg en het permanent verliezen van 5 kg vet. Met een crash dieet of een zeer eenzijdig dieet, is het mogelijk om zeer snelle resultaten te bereiken. Maar het probleem is dat na het dieet, de kilo’s dan ook snel weer op de weegschaal staan. Het jojo-effect slaat toe …

Hoe je het echt voor elkaar krijgt om permanent 5 kilo afvallen en dit in een relatief korte tijd, zal je in het volgende artikel uitvinden.

5 kilo afvallen: 4 stappenplan

Allereerst moet je niet te veel aandacht besteden aan het nummer op de weegschaal bij het verliezen van gewicht. Het succes op de weegschaal betekent niet altijd dat je echt een succes hebt behaald. Daarnaast betekent een zekere stagnatie niet noodzakelijk dat er geen vooruitgang wordt geboekt …

Vergroot je spiermassa

Wat je echt wilt verliezen is vet. Spierverlies en waterverlies zullen je op lange termijn niet helpen! Spieren zijn echte vetmoordenaars en verbranden calorieën, zelfs wanneer ze in rust zijn. Dus je wilt je spieraandeel behouden, zelfs wanneer je gewicht verliest of zelfs verhoogt. Spieren zijn echter zwaarder dan vet en het kan dus gebeuren dat je niet eens in één week afvalt. Niets lijkt effect te hebben op de weegschaal, maar eigenlijk heb je gewoon je vet verlaagd en je spiermassa vergroot.

Dus je moet niet meteen wanhopig worden, als er niets op de weegschaal veranderd. Door je spieren te trainen en te ondersteunen, kun je op lange termijn een sterke metabole motor ontwikkelen die je gewichtsproblemen permanent zal oplossen. Dus, hoe werkt het?

Stap 1: de voorbereiding voor 5 kilo afvallen

Nu zijn er veel technieken die beweren de enige echte benadering te zijn voor 5 kilo afvallen. Low Carb, Detox…ze beweren allemaal het enige echte wonderwapen te zijn bij gewichtsverlies. Het probleem is dat: op de lange termijn falen de meeste mensen steeds opnieuw en keren ze terug naar hun oude eetgewoonten.

Uiteindelijk draait het om het volgende: te veel voedsel en te weinig lichaamsbeweging leiden tot overgewicht. Uiteindelijk kom je aan als je overdag meer calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt. En het maakt niet echt uit wat je eet. Als je op die dag een minder calorieën eet, zal je ook afvallen omdat je lichaam dan naar de reserves moet grijpen.
Belangrijk is dat je het energieverbruik van je lichaam niet verlaagt, maar verhoogt. Dat je continu bezig blijft en je humeur goed houdt.

Hoe werkt 5 kilo afvallen het beste?

  • Maak je een realistisch sportprogramma.
  • Verander je dieet.
  • Focus zo goed mogelijk op je project en minimaliseer stress.
  • Let op je humeur en motiveer jezelf keer op keer.
  • Verlies 5 kg zonder dieet
  • Stap 2: Je sportprogramma 5 kilo afvallen

Als je tot nu toe nogal een onsportief type bent geweest en met tegenzin je joggingschoenen aantrekt, dan is het tijd om deze aversie tegen sport te overwinnen! Hoe meer beweging je kunt opnemen in je dagelijkse routine, hoe beter.

Kies een sport

Een half uur joggen verbrandt ongeveer 400 kcal. Hoe vaker je de joggingschoenen vastmaakt, hoe sneller je die reep chocola zal verbranden. Maar je hoeft niet te gaan joggen. Je kunt in principe elke sport kiezen, want elke minuut extra beweging verbruikt energie. Joggen is waarschijnlijk een van de meest effectieve duursporten omdat het ook erg vermoeiend is. Maar je kunt ook gaan fietsen of langer wandelen om je lichaam weer op het goede spoor te krijgen.

Ook krachttraining helpt je extreem bij 5 kilo afvallen!

Spieren zijn echte vetmoordenaars en verdringen zogezegd je vetmassa. Een bezoek aan de sportschool of de Pilates les is dus zeker de moeite waard bij 5 kilo afvallen! Overdrijf niet direct. Je zal het niet lang volhouden als je jezelf helemaal uitput op de eerste dag en je de volgende dag nauwelijks kunt bewegen. Overbelast je lichaam niet te veel als je tot op heden weinig of niets aan sport hebt gedaan. Het risico op letsel is dan gewoon te groot en een blessure brengt je niet sneller naar je doel.
De motivatie is belangrijk bij 5 kilo afvallen. Je sportprogramma zou je niet moeten uitputten of als vervelend moeten voelen. Zoek iets dat je echt leuk vindt en zet altijd de positieve effecten van meer beweging op de voorgrond. Immers, hoe vaak motiveer je jezelf eigenlijk om te sporten, dat is puur een kwestie van houding. Als je het leuk vindt en de signalen van je lichaam observeert, dan doe je het goed. Je kunt je lichaam dus redelijk snel opnieuw activeren en de vetverbranding stimuleren voor 5 kilo afvallen.

Als je fanatiek gaat sporten is het belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Je leest daar meer over in dit artikel over eiwitrijk voedsel. Of kies eenvoudig weg voor een eiwitshake van Dieet Pro.

Stap 3: Controleer het dieet voor 5 kilo afvallen

Nu komen we bij het volgende punt van je afslankingsplan van 5 kilo. Natuurlijk speelt je dieet ook een belangrijke rol bij 5 kilo afvallen. Alleen al het afvallen door sport kan behoorlijk frustrerend zijn als de voeding niet goed is. Om te voorkomen dat je ondanks het sporten niet afvalt, moet je eerst controleren hoeveel calorieën je iedere dag binnenkrijgt.

Het kan heel goed zijn dat je gewoon te veel “lege calorieën” eet gedurende de dag zonder je er van bewust te zijn. Maar zelfs als je al weet dat je te veel eet, moet je eens controleren waar je precies de calorieën binnenkrijgt. Je leert dan ook beter het onderscheid te maken tussen gezond en ongezond eten. Lees hier meer over afvallen door gezond eten.

Download een van de vele gratis calorieteller apps om keer op keer je calorie-inname te controleren. Pas op dat je ook weer niet te weinig calorieën eet. Een crash dieet is namelijk niet gezond op lange termijn.

Stap 4: Pas het dieet aan

Natuurlijk, het is in eerste instantie nuttig om het dieet aan te passen bij 5 kilo afvallen, zodat je op zijn minst niet teveel calorieën binnenkrijgt. We raden je aan om jezelf echt eens te concentreren op je trainingsprogramma. Als je te veel tegelijk gaat wijzigen, is het zeer waarschijnlijk dat je snel alles weer over boord gooit en terug bent bij op je oude leven.
Door sport heeft het lichaam meer voedingsstoffen nodig. Je moet je lichaam deze voedingsstoffen geven, want je wilt dat je lichaam efficiënter gaat werken. Dit is je ultieme doel bij 5 kilo afvallen! Te weinig eten is contraproductief bij 5 kilo afvallen. Luister naar je lichaam, en geef wat het nodig heeft.
Een regelmatige trainingsprogramma geeft meestal het volgende effect: je eet automatisch meer bewust. Laat het stuk chocolade liggen en kiest voor de appel. Het sportprogramma is dus een zeer belangrijke stap! Dus zet je focus op de eerste stap voordat je door gaat naar de volgende stappen voor 5 kilo afvallen.

Wist je dat afvallen met shakes ook goed kan werken?

Aanvulling op je dieet

Om je dieet een extra boost te geven kan het goed zijn om xenical te kopen. Van dit medicijn is wetenschappelijk aangetoond dat het helpt bij het afvallen. Zo zorgt Xenical er voor dat je lichaam minder vet opneemt. Minder vet opname betekent minder calorieën, waardoor je zult afvallen. Het medicijn past goed bij een laag calorisch dieet zoals het 5 kilo afvallen plan.

Geef een reactie