3 leuke feitjes over roken

Dat roken ongezond is weten we allemaal. Toch zijn er ook dingen die minder bekend zijn over roken. Daarom in dit artikel 3 leuke feitjes over roken. Hopelijk kunnen deze feitjes jou helpen om extra gemotiveerd te raken om te stoppen met roken.

Ook weinig roken is ongezond en gevaarlijk

Wellicht herken je het zelf. Je rook eigenlijk helemaal niet veel. Zeker niet in vergelijking tot je vrienden, collega’s of teamgenoten. Hoe meer je rookt des te schadelijker het is.┬áToch is ook weinig roken nog steeds schadelijk. Het leidt tot grotere gezondheidsrisico’s (longziekten, hart en vaatziekten) dan wanneer je niet rookt.

Het roken van 1 sigaret per dag is waarschijnlijk niet schadelijk voor je gezondheid. Het probleem/gevaar is echter dat maar weinig mensen dit kunnen. Er zijn maar dan ook maar heel weinig mensen die het volhouden om weinig te roken. Dit komt door de verslavende stof nicotine in de sigaret. Deze nicotine zorgt er voor dat je telkens meer moet roken voor hetzelfde effect.

Daarnaast speelt ook nog een psychologische factor mee. Mensen denken dat ze heel weinig kunnen roken. Om dit te bewijzen houden ze dit meestal wel een paar dagen vol. Al snel verandert dit gedrag en roken ze weer meer. Er komen dan vaak diverse excuses voorbij waarom men nu weer meer rookt dan voorheen. Herkenbaar?

De zogenaamde lichte sigaretten zijn niet gezonder

Lichte sigaretten bevatten veelal minder schadelijke stoffen dan een wat zwaardere sigaret. Denk hierbij aan teer en nicotine. Toch is het een misvatting dat lichte sigaretten gezonder zijn dan zwaardere sigaretten. De belangrijkste reden is dat mensen met lichte sigaretten vaak meer roken om het zelfde effect te krijgen als een zwaardere sigaret.

Bijkomende reden waarom lichte sigaretten meestal niet gezonder zijn is omdat mensen dieper inhaleren. Dit komt wederom door het feit dat men hetzelfde effect wil ervaren als de zware sigaret.

Roken helpt maar heel even tegen stress

Rokers geven vaak aan dat ze een sigaret nodig hebben om stress tegen te gaan. Daarom kunnen ze ook vaak niet stoppen met roken is het argument. Dit ligt echter wel wat genuanceerder. Het blijkt namelijk dat rokers stress ervaren als het lichaam een tekort aan nicotine heeft. Door deze vorm van stress geeft het lichaam aan dat het weer nicotine nodig heeft. Je wordt daardoor onrustig, chagrijnig en ook kan de concentratie afnemen. Als je eenmaal weer een sigaret gerookt hebt is deze stress weer verdwenen.

Dit proces blijft zich herhalen zolang je rookt. Stoppen met roken betekent dat je dit stress effect zult moeten doorbreken. Hulpmiddelen kunnen deze stress wat verminderen maar het blijft lastig. Zeker omdat de stressmomenten vaker voorbij komen en er ook een psychologisch effect bij komt kijken.

Beginnen met stoppen met roken

Stoppen met roken begint met motivatie om te stoppen. Ben je niet gemotiveerd dan is het vrijwel onmogelijk om te stoppen. Zorg er daarom voor dat je motivatie krijgt. Dit kan bijvoorbeeld door te blijven lezen over de schadelijke effecten van roken. Bekijk filmpjes op youtube, bezoek websites en zoek vooral ook medestanders. Mensen die ook willen stoppen kunnen jou helpen. Blijf ook voor jezelf de positieve effecten van stoppen met roken benoemen en koppel daar ook beloningen aan.

Heb je eenmaal de motivatie gevonden probeer dan op eigen kracht te stoppen. Ga pas op zoek naar hulpmiddelen zoals pleisters of medicatie als het echt niet lukt.

Geef een reactie